Vítam Vás na stránkach blogu Nánanské reality,üdvözlöm önöket a Nánai tények blog oldalán

13. 6. 2014

Felvidék - Horná Zem

POZSONY. A Magyar Kulturális Hét részeként ismét bemutatták a "Felvidék - Horná Zem" című filmet Pozsonyban. A dokumentarista alkotás a fiatal szlovák rendező, Vladislava Plančíková munkája, aki több családon keresztül ábrázolja a második világháború utáni kitelepítések és lakosságcsere történetét.

"Vegyes családból származom, és olyan környezetből, ahol együtt élnek magyarok és szlovákok. Egy kis magyar faluból, szóval azt is mondhatnám, hogy magyar közegből. Nekem ez természetes, de mindig voltak kérdések, amelyekre nem tudtam a választ. Ezekről vagy nem lehetett beszélni vagy én nem értettem. Ezért elkezdtem kérdezni. És amikor a dokumentumfilmes iskola hallgatója lettem, úgy döntöttem, hogy filmet készítek róla - mondta a rendező,  Vladislava Pančíková.
Vladislava Plančíková ezzel dédszülei kívánságát teljesítette, akiket a háború után Tótkomlósról telepítettek az akkori Csehszlovákiába. Azt mondja: tapasztalata szerint a film jót tesz az idősebb generációnak, akik kibeszélhették a történéseket, és a fiataloknak is, akik megismerkedhetnek a múlt igazságaival. Az alkotást teltház fogadta. Szlovákok és magyarok együtt nézték az Ifjú Szivek székházában.
A film alkotói arra törekszenek, hogy a produkció eljusson azokhoz az emberekhez, akiket a lakosságcsere érintett. Ezért úgynevezett Vándormozi-projektet indítottak. Ennek keretében a produkciót bármelyik település megrendelheti. A helyi vetítéseket a film alkotói biztosítják. Dusík Franciska, a rendező asszisztense szerint az eddigi vetítések nagy érdeklődést váltottak ki. "Nagyon örülünk neki, hogy egyre több község jelentkezik, illetve egyre több községgel sikerült felvenni a kapcsolatot. És örülünk, hogy nyáron több fesztiválon és táborban is be tudjuk mutatni a filmet. Azokra összpontosítunk, akiket érint a téma. Nyilván nem Túrócszentmártonba megyünk, hanem inkább dél felé, Szlovákia déli részeibe, de nagyon örülünk, ha máshonnan is jelentkeznek".
A cél az, hogy a magyar felirattal készült film azokhoz az emberekhez is eljusson, akik nem járnak a nagyvárosi mozikba, de saját településükön szívesen megnéznék. Az alkotók a produkciót - ha igény van rá - elvinnék Magyarországra is.

(A pozsonyi filmvetítésről összeállítást láthatnak majd a Felvidéki Híradóban is.)

forrás :hírek.sk

Žiadne komentáre: