Vítam Vás na stránkach blogu Nánanské reality,üdvözlöm önöket a Nánai tények blog oldalán

16. 12. 2008

Konkrétne o úlohách, funkciách a kompetenciách samospráv obcí- II.časť

Komunálna politika obcí SR

Zmeny v spoločnosti v Slovenskej republike po roku 1990 znovu zaviedli samosprávne princípy jej riadenia, čím dávajú komunálnej politike nový obsah a rozmer. Obec je právnická osoba s vlastnou príjmovou základňou, s majetkom a s právomocami vymedzenými zákonom – to sú predpoklady na riešenie rozvoja svojho územia. Samospráva obce je zo zákona povinná vytvárať a zabezpečovať podmienky pre komplexný ekonomický a sociálny rozvoj svojho územia, pričom reformou verejnej správy po roku 2002 sa význam a postavenie samosprávy obce ešte zvýšili. Nárast kompetencií (majúce obsahovú orientáciu prevažne na služby obyvateľstvu) bol spojený aj nárastom majetku a finančných prostriedkov, ktoré dávajú samosprávam obcí väčší manévrovací priestor vo formovaní svojho územia.

Do pôsobností obce v Slovenskej republike patria samosprávne kompetencie:

  • vykonávanie vlastnej investičnej činnosti a podnikateľskej činnosti v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
  • dokončovanie komplexnej bytovej výstavby a nadväznej infraštruktúry, od roku 1996 iniciovanie a koordinácia novej výstavby bytov, zo Štátneho fondu rozvoja bývania môžu obce žiadať finančné prostriedky na výstavbu nájomných bytov a technickej infraštruktúry,
  • údržba a správa majetku obce,
  • výstavba, údržba a prevádzka miestnych komunikácií a parkovísk, verejných priestranstiev, verejnej zelene, verejného osvetlenia, trhovísk, cintorínov, lokálnych vodovodných zdrojov a studní, rozvodov vody, kanalizácií a čistiarní odpadových vôd v malých obciach,
  • zber a likvidácia tuhého komunálneho odpadu,
  • výstavba, údržba a prevádzka miestnych kultúrnych a spoločenských zariadení, časť športových, rekreačných a turistických zariadení, detských jaslí, časť ambulantných zdravotníckych zariadení, zariadení elementárnych služieb sociálnej starostlivosti (s dennou prevádzkou),
  • podporovanie aktivít v oblasti vzdelávania, ochrany prírody a ochrany pamiatok, kultúrnej a záujmovej umeleckej činnosti, telesnej kultúry a športu,
  • podpora humanitných aktivít,
  • správa obce vrátane miestnej polície, požiarnej služby.

Po roku 2002 sa rozšírili kompetencie o úseky: vodného hospodárstva, vedenia matrík, ochrany prírody, divadelnej činnosti, základného školstva a školských zariadení, telesnej kultúry, sociálnej pomoci, územného plánovania a stavebného poriadku, regionálneho rozvoja, cestovného ruchu a zdravotníctva. Pričom kompetencie za ochranu prírody, materských škôl, sociálnej pomoci a zdravotníctva vykonávajú obce v originálnej pôsobnosti a ostatné v prenesenej pôsobnosti od štátnej správy. Nové kompetencie významne posilnili úlohu obce v zabezpečovaní služieb verejného sektora, ich priblížením k občanovi a to osobitne pôsobnosťou v oblasti služieb a prevádzkovania segmentov občianskej vybavenosti.

Ciele komunálnej politiky sa tým rozšírili aj na tieto oblasti. Pre ich realizáciu a dosiahnutie by sa adekvátne mala rozšíriť aj sústava nástrojov. Z hľadiska súčasného stavu však treba konštatovať, že využitie jednotlivých nástrojov sú limitované finančnou kapacitou samospráv .

Nefinančné nástroje sú tiež determinované možnosťami ich finančného krytia vrátane neúmernej zadlžeností obcí. Vytvárajú priestor, resp. potrebu partnerstva zainteresovaných subjektov pôsobiacich na rozvoji obce (koordinačná funkcia). Predstavujú vlastne možnosti obcí na zabezpečovanie potrieb rozvoja zvereného územia. Nemajú v sebe príkazný charakter, ale sú spôsobmi a prostriedkami. Ich význam by sa mal v budúcnosti zvyšovať úmerne významu občana ako aktivizujúceho faktora rozvoja územia, ako aj vplyvu jednotlivých subjektov pôsobiacich v obci.

Komunálna politika má svoje súčasti, od ktorých sa odvíjajú ciele, obsah plánovacích dokumentov, ako aj voľba a spôsoby použitia jednotlivých nástrojov. Jednotlivé súčasti politiky nie je možné vnímať tak, že jedny sú viac druhé menej dôležité. Všetky musia byť objektom záujmu a činnosti obce. No priorita riešenia určitej oblasti záleží od jej aktuálneho stavu, od potrieb občanov, od potrieb trvale udržateľného rozvoja obce v jeho ekonomickej, sociálnej, ekologickej, demografickej dimenzii.

Na záver k tomuto bloku dovoľte ešte poznámku:

snažil, som sa stručne,jasne a hlavne zrozumiteľne objasniť skutočne základné veci ohľadne fungovania samosprávy obce,pretože sa domnievam ,že to neovláda ani väčšina našich poslancov a už vôbec nie drvivá väčšina občanov.To sú moje zovšeobecnené skúsenosti vyplývajúce z jednotlivých zasadnutí samosprávy,na ktorých som sa zúčastnil,z rozhovorov s občanmi,s mladými ľuďmi a pod.Ľahko a jednoducho dokážem, že tieto moje poznatky ,zodpovedajú skutočnosti ,ak sa sami zúčastníte viackrát zasadnutí obecného zastupiteľstva a pohovoríte voľne ,neformálne s občanmi.O starostke sa nevyjadrujem len toľko,že tá berie rozum od pani Rozálie Moravčíkovej hlavnej kontrolórky obce ako to bolo napr. v otázka verejného obstarávania na projekt rekonštrukcie kemping u a pod.Príspevky ,ktoré som zverejnil pochádzajú zo zdrojov Vydavateľstva Ekonom Bratislava pri Ekonomickej univerzite Bratislava,z fakulty Európskych štúdií a regionálneho rozvoja SPU Nitra ako aj z publikácií mnohých nadácií a občianskych združení,ktoré som prečítal.

Za najdôležitejšie považujem tú skutočnosť ,že máte možnosť vážení občania porovnať akoby mala pracovať samospráva obce ne jednej strane ,na druhej strane nánanskú skutočnosť v činnosti samosprávy.Inými slovami my samospráva sme najmúdrejší ,vy nánanskí občania ste...... aj s takýmto názorom som sa stretol žiaľ a iste aj viacerí z Vás.

Veľmi zaujímavé publikácie som dostal týkajúce sa občana a demokracie.Ak to dočítam, s niektorými dôležitými článkami Vás iste oboznámim ako aj so stanoviskami Verejného ochrancu práv akonáhle ich obdržím Budú sa týkať niektorých nánanských praktík a špecialít, ale o tom neskôr.

V problematike komunálnej politiky, ako aj vo vzťahu občan- samospráva môžete veľa podnetných informácií získať napríklad z www stránok:

2 komentáre:

Tibor povedal(a)...

Každý seriózny a rozumný občan teraz vie porovnať ,čo všetko sa mohlo vykonať za uplynulé obdobie a čo sa v skutočnosti vykonalo? Mám pravdu ?Myslím si,že áno !!

Tibor povedal(a)...

Doplnil som tento príspevok úplne na záver o linky z ktorých je možné veľa sa dozvieť,ak pravda zaujíma to niekoho a je to nielen pre občanov na pomoc.Starostka aj poslanci nehanbite sa niečo si prečítať ,neuškodí Vám to.