Informácie, zaujímavosti nielen o Náne,nezabudni len nevedomých sa dá manipulovať.Információk, érdekességek nem csak Nánáról,ne feledd csak a tudatlant lehet manipulálni !!!
11. 9. 2008
Čo môžete urobiť vy, keď.....
V súvislosti s akýmkoľvek trestným činom (teda nielen
s korupciou či iným ) obvykle vyvstanú dve
základné situácie:
a) buď o spáchaní trestného činu páchateľom vieme a máme
k dispozícii aj určité dôkazy,
b) alebo máme len podozrenie, že „niečo nie je v poriadku“,
teda že určitý skutok či správania sa nie je v súlade so zákonom,
no žiadne priame dôkazy nie sú k dispozícii.
V prvom prípade je určite namieste obrátiť sa so svojimi
zisteniami na orgány činné v trestnom konaní. Tými sú v tomto
prípade polícia, vyšetrovatelia, prokuratúra a súdy. Ak existuje
podozrenie zo spáchania akejkoľvek trestnej činnosti, sú orgány
činné v trestnom konaní povinné toto podozrenie preverovať . Ak sa
podozrenie potvrdí, proti podozrivej osobe vznesú obvinenie a začne
sa trestné stíhanie. Toto môže skončiť až pred súdom, ktorý je
oprávnený vysloviť vinu páchateľa a uložiť mu trest.
Trestné stíhanie majú u nás v kompetencii výlučne orgány
štátu. To znamená, že občania nemôžu na páchateľov trestných činov
podať sami a priamo obžalobu, môžu však orgánom polície
a prokuratúry oznamovať svoje podozrenia. To možno urobiť ústne
(na ktoromkoľvek útvare polície alebo na prokuratúre) alebo písomne
Ak je podnet na začatie trestného stíhania podaný
ústne, poverený pracovník o ňom spíše zápisnicu. Pre písomné
oznámenie sa nevyžaduje žiadna osobitná forma, stačí pravdivo a čo
najpresnejšie opísať okolnosti skutku (vrátane označenia páchateľa,
ak je oznamovateľovi známy a prípadných ďalších svedkov).
K podaniu tiež môžete pripojiť rôzne listinné dôkazy (ich fotokópie),
audio alebo videokazety s nahrávkami a pod. Takéto podanie možno
nazvať „podnet na začatie trestného konania“ alebo „oznámenie
o skutočnostiach nasvedčujúc ich tomu, že bol spáchaný trestný
čin“.
Ako postupovať v prípadoch, kedy máme len
podozrenie, že „niečo nie je v poriadku“. Korupcia je špecifická tým,
že väčšinou o nej vedia len dvaja ľudia. Niekedy však má akúsi
samo signalizačnú schopnosť . Nielen v tom, že dotyčný úradník alebo
funkcionár si začne žiť "nad pomery", ale aj v tom, že začne mať
nedostatky v evidencii, kvalite rozhodnutí, zápisníc a pod. Často
práve vtedy môže byť občan nespokojný s rozhodnutím, postupom
či správaním sa kompetentných. Pri stretnutí s podozrením
z korupčného správania sa, ak ešte nie sú k dispozícii priame dôkazy
a nezákonnosť možno vytušiť len z rôznych nepriamych signálov
možno, postupovať nasledovne:
Často prvým vhodným krokom občana pri preverovaní
nezákonných postupov úradu je podanie sťažnosti. Postup
pri podávaní, prijímaní, evidovaní, vybavovaní a kontrole
vybavovania sťažností fyzických osôb a právnických osôb upravuje
zákon č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach. Sťažnosť je potrebné
adresovať vedúcemu úradu toho orgánu verejnej správy, o ktorého
pracovníka ide. Ak sťažnosť smeruje proti vedúcemu, príslušný
na vybavenie sťažnosti je jeho priamy nadriadený. Na sťažnosti proti
poslancovi obecného zastupiteľstva, starostovi a primátorovi je
príslušná osobitná komisia pri zastupiteľstve. Sťažnosť sa musí
vybaviť v lehote 30 dní, túto lehotu v obzvlášť náročných prípadoch
je možné predĺžiť najviac na 90 dní. Výsledok preverenia sťažnosti
môže byť dôvodom na začatie trestného stíhania aj pre podozrenie
z korupcie.
Ak sú dôkazy, no hlavne vôľa a chuť „niečo s tým spraviť “,
odsúdenie a potrestanie korumpovaných ale i korumpujúc ich je len
otázkou času. Tolerantný prístup ku korupcii by sa mal stať
minulosťou a v poslednom čase prijaté alebo pripravované zákony
urobia život ľudí koketujúcich s korupciou ťažším. Avšak len vtedy,
ak sa o to pričiníme aj sami.
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára