Vítam Vás na stránkach blogu Nánanské reality,üdvözlöm önöket a Nánai tények blog oldalán

24. 11. 2008

Ešte raz o nánanských kasárniach.

Vážení občania Nány,dovoľujem si Vás informovať v krátkosti z jednej rozpravy zo zasadnutia NRSR zo dňa 18.9.2008 kedy sa schválila novela zákona č.172/2004. Z vystúpenia pána poslanca Ivana Farkasa vyberám :

Iný príklad z obce Nána. Tieto kasárne boli tiež na zozname, mali sa darovať obci, lenže v nasledujúcej etape. Predchádzajúca vláda ale ukončila svoje účinkovanie skôr, nedokončila štvorročné volebné obdobie, minister obrany už nestihol darovať ďalšie budovy v správe Ministerstva obrany ďalším obciam a mestám. Tento proces sa za posledné dva roky zastavil. Terajšia vláda a minister obrany sa po voľbách sa chopili iného riešenia. Oni chcú majetky predať. A to na základe poslaneckej novelizácie zákona. Napriek tomu, že samospráva obce Nána viackrát prejavila záujem o prevzatie prebytočného majetku v správe Ministerstva obrany, dokonca predložili ministrovi zámer na ďalšie využitie majetku dokazujúc, že majú čistý úmysel. Päť rokov nevyužité budovy mohli slúžiť na rozvoj obce. Nemajú šancu na základe tejto novely sa obec dostane mimo hry. Nie je teda pravda, čím sa odôvodňuje potreba tejto novely, že obce a mestá nemajú záujem o majetok v správe Ministerstva obrany. Pričom osud nánanských kasární je zaujímavý. Kasárne v obci Nána sa postavili za prvej republiky pre potrebu Armády Československej republiky na začiatku tridsiatich rokov minulého storočia. V roku 1939 sa do kasární nasťahovali vojaci Maďarskej armády. V roku 1946 sa stali domovom vojska Československej ľudovej armády. Len do roku 1968 bol v tomto roku ich z tadiaľ vysťahovali, nasťahovali sa tam vojaci Červenej armády v rámci internacionálnej pomoci. Vraj, dočasne. Dočasne tam zostali do roku 1991. Po tomto roku sa tam nasťahovali vojaci Československej armády a v roku 1993 vojaci ozbrojených síl Slovenskej republiky. Zostali tam do roku 2003. Tieto neskutočné zmeny nastali za púhych 80 rokov.

Napĺňanie štátnej kasy bude pochybné, lebo ak nebude záujem, správca štátneho majetku bude môcť znížiť cenu na 30 % -nú úroveň. Čiže, nehnuteľný majetok sa predá za babku, čo by zrejme samospráva neurobila. Čo je ale najviac zarážajúce je skutočnosť, že táto novela zákona o prevode nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky sa robí formou poslaneckého návrhu. Páni poslanci, nemáte asi čisté svedomie. Takýto zákon sa má novelizovať riadnou iniciatívou ministerstva a vlády, lebo sa bytostne týka majetku štátu. Nedeje sa tak, lebo vy, páni poslanci a možno že aj kompetentnejší od vás chcete obísť pripomienkovacie konanie. Pripomienkovacie konanie by mohlo predĺžiť legislatívny proces, ale najmä by nastali závažné pripomienky zo strany Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest a iných združených organizácií. A vy veľmi dobre viete, páni poslanci, že s primátormi a starostami nie je výhodné pohádať sa. Vy to chcete obísť, chcete to vyriešiť elegantnejšie. Pod kobercom. Navrhujete ponukové konanie v šiestich fázach. V prvej to ponúknete inej štátnej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácii. Ak neprejaví záujem, ponúknete majetok na odpredaj v osobitnom ponukovom konaní za odplatu za primeranú cenu. Ak cena nebude primeraná, tak znížite cenu najprv na 50 %, potom v ďalšom kole o 70 %. Ak sa majetok nepredá, ponúknete obci na území ktorej sa majetok nachádza vo forme daru. Ak obec neprejaví záujem, tak ponúknete vyššiemu územnému celku vo forme daru. Pýtam sa páni poslanci, nebolo by korektné v druhej a tretej fáze to ponúknuť obci a následne vyššiemu územnému celku? Ak neprejavia záujem, tak to následne ponúknuť na predaj. Čiže, obrátiť poradie.

Totiž obce mali záujem aj za posledné dva roky, ministerstvo a vláda ale nenapĺňala ustanovenia zákona 172 /2004 Z. z. Dva roky podržala pripravené darovacie zmluvy predchádzajúcim vedením ministerstva, len aby obce a mestá neboli uprednostnené. Podľa vás to bude lepšie, hospodárnejšie, ak sa majetok predá za babku. Za 30 %-nú cenu. Páni poslanci, vysvetlite to primátorom a starostom, vysvetlite to Združeniu miest a obcí Slovenska a Únii miest. Ďakujem pekne. (Potlesk).

J. Baška, minister obrany SR - reagoval na vystúpenie p.Farkasa nasledovne- "úryvok" :

Čo sa týka pána poslanca Farkasa, spomínal tam nejaké kasárne Nána. Aj v tejto novele zákona sú prechodné ustanovenia, ktoré hovoria, že všetky majetky, ktoré sú do 1. novembra, do 1. novembra sa ide podľa starého zákona, čiže to znamená, že všetky, je asi 19 takýchto prípadov ešte, budeme musieť riešiť podľa tohto znenia. Čiže ten majetok, všetkých týchto 19 prípadov bude musieť ísť do vlády, o ktorých vláda rozhodne, či to pôjde na samosprávu miest a obcí, alebo to nepôjde na samosprávu miest a obcí. Je pravda to, čo povedala pani poslankyňa Sabolová včera a to som veľmi rád, že to tu zaznelo, nemôžeme predsa vedieť, tie kasárne sú v jednotlivých mestách, mestách a obciach alebo v ich katastroch, kde sme nemohli vedieť, že bude primátor či už z opozície alebo z koalície. Čiže žiadnym spôsobom nemôžeme hovoriť, že sa to dáva buď koaličným, buď primátorom alebo starostom z koalície, alebo primátorom alebo starostom z opozície. Máme rôzne prípady z minulosti, kde to bolo dávané aj koaličným, aj opozičným príslušníkom.

(zdroj :www.nrsr.sk)

Čo povedať záverom: verím,že kasárne dostane obec, je to len otázka času.Po konzultáciách s určitými osobami to môžem aj časovo označiť bude to pravdepodobne do konca marca 2009 určite prejednané vo vláde SR.

Teda je najvyšší čas sa tomu venovať,roboty bude dosť,týmto prosím zdvorilo poslancov obce Nána,

aby v maximálnej miere pomohli starostke v tejto práci (priznám sa mám dojem ,že sa toho troška bojí,ale sa tomu ani nečudujem)

Ja, žiaľ z vážnych zdravotných dôvodov nemôžem sa aktívne zapojiť do tejto práce,ale som nesmierne rád ,že sa obci podarí zabezpečiť jednu z prioritných úloh tohto volebného obdobia.Myslím si i keď to nie je mojou povinnosťou ale,ako radový občan,volič obce Nána úprimne ďakujem p.poslancovi Farkasovi za vyvinuté úsilie v otázke kasární..Myslím si ,že kasárne radikálne zmenia život obce nielen z hľadiska financií,ale aj z rôznych iných dôvodov.Závisí to od toho, ako budú objekty z hľadiska potrieb obce čo naj racionálnejšie využité.

Veľa úloh čaká samosprávu prosím Vás berte to vážne, nechcem nikoho poučovať,ale dovoľte mi niekoľko poznámok ,rád,postrehov:

  • urýchlene vytvorte komisiu odborníkov,ktorá v súlade s PHSR stanoví čo s objektami,ako využiť
  • už som písal niekoľko poznámok ako využiť objekty, ako varianta A v predchádzajúcich príspevkoch,preto to nechcem opakovať
  • pripraviť už zmluvy na prenájom napríklad ,alebo podobné, kde sa dopíšu len identifikačné údaje o objektoch a príp.nájomcoch a pod.
  • atď,atď roboty bude dosť ,ja by som aj zvolal verejnú schôdzu občanov a poradil sa s nimi a vypočul ich názory, čo navrhujú a pod.času na to bude dosť.
  • k tomu prajem každému veľa zdravia,elánu aby sa obci darilo naplniť očakávania, ktoré s kasárňami mali v pláne.

Preto prosím Vás vážení občania, voliči,čitatelia odložme nabok namyslenosť,hnev,urážky a podobné negatívne prejavy,ktoré sa občas v obci prejavujú jak zo strany orgánov obce, ako aj z radov občanov.Ak dovolíte v tomto prípade upustím od uvedenia konkrétnych príkladov. Doba je už iná,vyžaduje zomknutosť celej obce,každého zdravého a rozumného človeka v záujme spoločnej veci,rozvoja našej obce pre nás všetkých ,pre mladých ľudí, pre našich vnukov pre ďalšiu generáciu.

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Én meg pedig úgy hallottam ,hogy nem kell a falunak a laktanya ,vissza monták,mert nem tudnak vele mit kezdeni állítólag a Matuska Zsuzsa mondta de nem vagyok benne biztos meg kéne tőle kérdezni !

Tibor povedal(a)...

Ennél többet sajnos nem tudok tenni, megértették a tisztelt nánaiak a laktanya fontosságát remélem.Ha nem, nem tehetek róla. Akkor viszont nagy a baj,értik mire gondolok ??

Anonymný povedal(a)...

Hát van itt baj elég,kérdés csak az akarják e látni vagy nem ?